Логическите игри са съществували през цялата история на човечеството, присъствали са в различни култури и периоди и са били възприемани като средство за забавление и стимулиране на умствените умения.
Още в древния свят цивилизации като гърци, римляни и азиатци създават игри, които изискват стратегическо мислене и логика.
В тази статия ще ви запознаем с някои от най-известните игри създадени през древността, но популярни и до днес.
1. Го
Го е древна азиатска игра, произходът на която се датира още от древен Китай. Счита се, че Го е създадена преди повече от
2500 години и е едно от най-дълбоките и изискани занимания, които човек може да упражнява. Първите доказателства за играта датират от периода на Китайските Царства, където е считана за популярно забавление. През периода 1603-1868 е внесена в Япония и Корея където също става изключително популярна.
Играта се играе на голяма дъска с 19 x 19 линии, където играчите поставят черни и бели камъни. Камъните се слагат върху кръстосването на линиите, а не в квадратите, като при шаха.
Целта на Го е да контролирате по-голяма територия от противника, като поставяте камъни върху дъската. Играчите се опитват
да превземат територия, около вражеските камъни. Важна част от стратегията в Го е концепцията за територия и пленяване. За да бъде територията сигурна, трябва да има достатъчно свободно пространство около нея. Играта завършва, когато и двете страни признаят, че не могат да добавят повече камъни или да претендират за нови територии.
Го изисква дълбока стратегическа мисъл и познание на позициите на камъните. Играчите често трябва да комуникират и сътрудничат, за да установят и защитят територии.
Древно азиатската игра има рангова система, която оценява уменията на играчите. Дановата и кю система се използва за определяне на ранг на играчите.
Го не само е игра, но и изкуство, което отразява аспекти на азиатската култура. Важни елементи в Го са стремежът към хармония и стратегията.
Тя е изключително популярна в Азия и по света, като привлича хора с различни умения и възрасти. С развитието на интернет и технологиите през последните десетилетия, тя се популяризира глобално. Онлайн платформи предоставят възможност за играчите от целия свят да се състезават и подобряват своите умения.
2. Манкала
Манкала се смята за една от най-старите настолни игри. Първите следи на играта са открити в
Африка и Близкия изток, където се предполага, че е възникнала преди хиляди години. От археологически находки са намерени дъски за Манкала в Египет, Йордания и Иран, датиращи от 7-ми и 6-ти век пр.н.е. Африканските култури, особено в регионите на Сахара и Хорн на Африка, са били основен център за развитие на Манкала. Играта е била част от традициите и обичаите на много африкански общности.
Ето и основните характеристики на играта Манкала:
Манкала се играе със специални игрални дъски, наречени „манкала“. Манкала има редица от купчини или лунки, наречени „къщи“, като всяка къща съдържа определен брой камъни или зърна. Някои къщи са пасивни и играчите не правят ход от тях, докато други са активни и могат да се използват за ходове. Фигурите в играта са камъни, семена или други малки обекти. В началото на играта, камъните се разпределят равномерно върху дъската, като всяка страна контролира половината от къщите. Целта на играта е да съберете колкото е възможно повече камъни в своите къщи.
Играта завършва, когато една от страните не може да направи ход.
Играта има различни имена и вариации в различни части на света, като Kalah в Африка, Oware в Западна Африка, и Hus в Европа. В зависимост от варианта на играта, моge да има различни специални правила и възможности за стратегии.
Манкала е игра със силно социално значение, която се е запазила и продължава да се играе в различни общности. Манкала не само предоставя забавление, но също така е била използвана за подобряване на математическите и логическите умения на хората.
3. Лудо
Друга игра, която също възниква през древността и е известна със своите стратегически и тактически елементи е Лудо позната
още като Pachisi.
Тя е индийска настолна игра с дъска във форма на кръст и четири фигурки за всяка страна, която се свързва с хиндуистката религия. Pachisi е асоциирана със съдбата и кармата. През 6-ти век, играта се разпространява в Англия, където става популярна като „Парчизи“ или „Парчис“. Тук Лудо придобива своето западно име. В Европа, Лудо е играна през средновековието и Ренесанса, като често е било популярна в аристократичните кръгове. Дизайнът на Лудо е претърпял различни промени през времето. От ръчно изработени дъски, преминаваме към по-модерни, произведени от материали като картон и пластмаса. През 19-ти век, играта Лудо става популярна в Британската империя и става известна като „Пътешествие до Делхи“. Тя става своеобразен символ на комуникацията в империята.
Дъската на Лудо представлява кръст със средна част, наречена „сикули“ или „кукла“, и външни пътища, наречени „галжи“. Всяка от четирите галжи съдържа 13 квадрата, обозначени с цветове. За всяка страна има четири фигурки, които се движат в посока на стрелката около дъската. Играчите хвърлят шестстенен зар, за да определят колко полета да преместят своите фигурки. Целта на играта е да се преместят всички четири фигурки от началната линия до централната „сикула“. За да се влезе в сикулата, играчът трябва да хвърли точно това число, което му остава да измине следващите полета. Ако фигурка на играч блокира пътя на фигурка на противника, тя се нарича „зъкнала“ и противникът трябва да я вземе и да започне от началото на галжата.
Върху дъската има определени квадратчета, които са безопасни и не могат да бъдат „зъкнати“.
Други квадратчета са опасни и могат да бъдат заемани от фигури на противника.
Днес Лудо остава популярно семейно забавление и се играе в различни части на света. Тя често се включва с образователни цели за деца и предлага забавление за хора от всички възрасти. У нас тя е особенно популярна като „Не се сърди човече“ и е любима игра на малки и големи!
4. Мени
Мени, известна още като Nine Men’s Morris, също се счита за една от най-старите настолни игри. Първите известни дъски на Мени са открити в археологически разкопки в различни части на света. С течение на времето, Мени се
разпространява в различни части на света чрез търговия, миграции и културен обмен. Всяка култура придава своя уникален характер на играта. Мени е била особено популярна и през Средновековието и Ренесанса в Европа. Дъските за играта често са били изобразявани в манастирски манускрипти, което свидетелства за нейната популярност сред монасите.
Мени се играе в две фази – разполагане на фигурите и движение на фигурите.
Играта се играе на кръстообразна дъска с 24 точки, образуващи 16 линии. Играчите разполагат с по девет фигури с различни цветове, на дъската. В първата фаза играчите поставят по една фигура на всяка точка, опитвайки се да образуват линии от три фигури по всяка от линиите на дъската. Когато играч направи линия от три свои фигури, той премахва една от фигурите на противника.
След като всички фигури са разположени, започва фазата на движение. Играчите могат да преместват една фигура на съседна
точка във всяка своя турната. Когато играч направи линия от три свои фигури, противникът отново губи една фигура. Целта на играта е или да се намали броят на фигурите на противника до три или да блокира противника, така че той не може да направи ход.
Мени остава актуална и днес, като се играе както за удоволствие, така и на състезателно ниво. Нейната дълга история я прави важна част от световното културно наследство на настолните игри.
5. Сенет
Играта Сенет има дълга история, проследяваща се от древен Египет. Първите следи на играта са открити в гробници и
изображения от периода на Старото царство. Характеристиките на Сенет са доста загадъчни, тъй като точните правила на играта са загубени през вековете. Въпреки това, археологическите находки и изображенията в египетските гробници предоставят някои ключови характеристики и индикации за това как е възможно играта да е функционирала.
Дъската на Сенет съдържа различни символи и образи, които са свързани с митологията и религията на древните египтяни. Тя е проектирана със силно символично значение. Ето някои от основните характеристики на Сенет:
Дъската на Сенет обикновено има форма на правоъгълник и е разделена на 30 квадрата или полета, обикновено разположени в
три реда по десет. Този дизайн вероятно представлява различни стъпки или фази в играта. В египетските гробници са открити различни фигури или пешки, които се предполага, че са били използвани като игрални фигури. Обикновено има два комплекта фигури, които са различни по цвят или форма.
Точните правила за движение на фигурите в Сенет не са известни, но предполага се, че играчите са премествали фигурите си по дъската в съответствие с определени правила или инструкции. Предполага
се, че играта има две фази – начало и край. В началото играчите разполагат фигури на дъската, а след това се движат чрез определени правила, представящи пътуването на душите след смъртта.
Сенет не се разглежда само като забавление, но и има духовно значение. Играта е асоциирана с ритуалите за преминаване след смъртта и с вярванията в загробния живот.
6. Стратагема
„Стратагема“ е стратегическа и тактическа настолна игра, в която играчите се съревновават за владение на територия,
използвайки различни военни единици и стратегии. Името „Стратагема“ се използва, за да опише хитроумна и изобретателна стратегия или ход. Терминът е взет от древногръцката дума (stratēgēmata), която означава „измислени ходове“ или „военни умения“. Играта има някои общи черти с шаха, но добавя уникални елементи, които я правят интересна.
В Древен Китай, играта Стратагема се играе с армии от фигури, които имат различни сили и способности. Целта е да се премахне командирът на противника от дъската.
Игралната дъска представлява терен, разделен на квадрати, като всеки квадрат представлява различна обстановка (гора, планина, река и т.н.). Фигурите включват различни военни единици, като пешки, коне, танкове и други, всеки със специфични възможности за движение.
Ирачите трябва да планират своите ходове, за да победят противника, използвайки различни военни стратегии и тактики. Играчите могат да имат различни фигури, но те са скрити от противника до момента на сблъсък, което предизвиква вълнение от неизвестността за вражеските фигури. Целта на играта обикновено е вземането на определена позиция на дъската или
унищожаването на вражеската военна единица.
„Стратагема“ предоставя комбинация от военна стратегия, логика и предвиждане на противническите ходове, като я прави изключително забавна и предизвикателна за любителите на настолните игри.
Тези игри са примери за богатството и разнообразието на логическите игри през древността, като мнозина от тях остават популярни и днес.